Amphia.
Het gebruiksvriendelijke digitale verlengstuk van het fysieke ziekenhuis. Veilig, betrouwbaar en toegankelijk voor iedereen.
Bijna één op de vijf Nederlanders is laaggeletterd. Digitale inclusie is daarom geen 'nice to have' meer, maar een 'must have'. Op deze manier kan iedereen volledig deelnemen aan de digitale samenleving!
Bijna één op de vijf Nederlanders is laaggeletterd, blijkt uit onderzoek van Digital Economy and Society Index (DESI), wat het voor hen lastig maakt om de ontwikkelingen in de taal en het digitale tijdperk bij te houden. Dat is maar liefst 20% van onze bevolking!
Je kunt dus wel zeggen dat digitaal inclusief zijn tegenwoordig geen nice to have meer is, maar is de website van jouw organisatie wel echt toegankelijk? En wat is digitaal toegankelijk zijn nou eigenlijk?
Digitaal toegankelijk zijn betekent dat digitale informatie, zoals websites, apps en documenten, voor iedereen bruikbaar en begrijpelijk is, ongeacht eventuele beperkingen of handicaps. Dit omvat onder andere toegankelijkheid voor mensen met visuele, auditieve, motorische of cognitieve beperkingen, maar ook voor mensen die gebruikmaken van hulpmiddelen zoals schermlezers, brailleleesregels of alternatieve invoermethoden. Het gaat dus om het creëren van digitale content en tools die voor iedereen gemakkelijk te gebruiken en te begrijpen zijn, zonder enige vorm van discriminatie of uitsluiting.
Binnen Good News werken we voor veel zorgorganisaties, waarbij digitale inclusie essentieel is. De digitale platformen die wij bouwen, moeten daarom uiteraard voor deze sector voor iedereen toegankelijk zijn. Echter is het ook voor vele andere sectoren belangrijk. Zo sluit je eigenlijk 20% van de bevolking ‘buiten’ wanneer hier geen aandacht aan wordt besteed. Een gemiste kans dus!
Er zijn ontzettend veel misvattingen als het aankomt op digitale inclusie.
“Het is duur en moeilijk te implementeren.”
“Het beperkt ontwerp en de creativiteit.”
“Iedereen heeft tegenwoordig toegang tot internet.”
“Digitale inclusie is een secundaire zorg.”
“Jongeren zijn van nature digitaal vaardig.”Het streven naar digitale toegankelijkheid kan dus voor veel organisaties een uitdaging lijken. Het vinden van de juiste balans tussen eenvoudige ‘Jip- en Janneke’ taal en vakjargon is hierbij erg belangrijk. Aan de ene kant wil je professioneel overkomen, maar aan de andere kant wil je ook toegankelijk zijn voor iedereen. Gelukkig zijn er tal van mogelijkheden om hier een middenweg in te vinden. Wij bij Good News bieden je graag mogelijke oplossingen waarmee je jouw platform digitaal toegankelijk kunt maken. Dit hoeft namelijk helemaal niet duur, tijdrovend of beperkend voor het design te zijn!
Een positieve start is het uitvoeren van digitale toegankelijkheid tests. Met deze testen kun je makkelijk controleren of jouw website voldoet aan de WCAG-richtlijnen met betrekking tot contrasten, lettertypen, groottes en kleuren. Wanneer jij je als organisatie aan deze richtlijnen houdt, ben je al ontzettend goed op weg!
Neem eens de tijd om je klantreis zorgvuldig door te lopen en ga in gesprek met je klanten. Ontdek waar je klanten tegenaan lopen en hoe je dit kunt oplossen. Vaak begrijpen mensen met een lage geletterdheid vier van de vijf stappen die ze moeten doorlopen, maar struikelen ze over één specifiek onderdeel. Door hierover met hen in gesprek te gaan, kunnen deze struikelblokken worden opgelost en kunnen ook deze klanten het digitale pad verder bewandelen.
Het is vanzelfsprekend om je doelgroep helder voor ogen te hebben, maar het belang ervan kan niet genoeg benadrukt worden. Hoe duidelijker je je doelgroep definieert, des te beter je kan inspelen op hun behoeften en verwachtingen. Dit werd voor ons duidelijk bij de ontwikkeling van de website van een klant toen we een vertaalknop toevoegden. Met deze knop konden gebruikers aangeven welke taal ze nodig hadden. Tot onze verrassing bleek Somalisch een van de meest gevraagde talen te zijn. Deze inzichten hadden we vooraf niet verwacht, maar ze leidden wel tot concrete actie en toegankelijkheid.
Het kost veel tijd en geld om tekst handmatig te vertalen of meertalige copywriters in te huren. Gelukkig zijn er nu AI mogelijkheden zoals ChatGPT die dit proces vereenvoudigen. Hoewel de vertalingen niet altijd perfect zijn, kunnen ze toch veel betekenen voor je doelgroep om ze in ieder geval het grootste deel van je website te laten begrijpen.
Wanneer organisaties zich richten op digitale toegankelijkheid, opent zich een wereld van mogelijkheden. Eigenlijk heel logisch, want wanneer een breder publiek je website of platform begrijpt, leidt dit tot een grotere doelgroep en uiteindelijk tot meer conversie. Een echte must have dus!
Neem contact met ons op en ontdek hoe wij jou kunnen helpen om de digitale ambities van jouw organisaties waar te maken.