MedicPlanner.

Beschikbaar zorgpersoneel in ziekenhuizen optimaal inzetten met het innovatieve personeelsplanningsplatform MedicPlanner.

Naar de MedicPlanner website

Personeelstekort in de zorg

Het personeelstekort in de zorg groeit, en de bijbehorende problemen stapelen zich op: afdelingen moeten sluiten, operaties worden uitgesteld, wachtlijsten lopen op en het zorgpersoneel staat onder druk. De kwaliteit van de zorg komt dus in gevaar. En dat raakt ons allemaal. Dat kan en moet anders.  

Digitalisering en e-health-oplossingen zijn de sleutel. MedicPlanner is een initiatief om zorgprocessen te innoveren in het belang van de patiënt. Het is een veilig online platform gekoppeld aan een app. Hiermee zijn interne dienstroosters automatisch te vullen en kunnen gaten opgevuld worden met aangesloten ZZP'ers, zonder tussenkomst van uitzendbureaus. Inzetbaar personeel voor ziekenhuisafdelingen wordt op deze manier optimaal benut.  

Medicplanner - Case - App screen

Pilot Albert Schweitzer Ziekenhuis

Dienstroosters vullen voor ziekenhuisafdelingen of zorginstellingen is  vaak een lastige opgave. Het planningsproces is inefficiënt, ondoorzichtig en ontzettend tijdrovend. Het is ook duur, zeker als je bedenkt dat er regelmatig bemiddelingsbureaus ingeschakeld moeten worden. Dit veroorzaakt jaarlijks significant extra kosten voor zorginstellingen en dus voor de gehele zorg in Nederland. Terwijl juist alle pijlen gericht moeten zijn op kostenreductie.  

In het Albert Schweitzer Ziekenhuis loopt momenteel een pilot met een innovatief personeelsplanningsplatform. Dat platform stelt de zorgplanner in staat om rechtstreeks te communiceren met de zorgprofessionals. Het resultaat is een efficiëntere personeelsplanning die bovendien minder kostbaar is. Het versnelt niet alleen het planningsproces, maar maakt het inschakelen van uitzendbureaus ook overbodig.  

Medicplanner - Case - video placeholder

Hoe werkt Medicplanner?

Het digitale platform wordt gebruikt door planners in de zorg. Daaraan gekoppeld is een app voor zorgprofessionals, die zichzelf ermee kunnen aanmelden en hun beschikbaarheid aangeven op nog in te vullen diensten. Planners ontvangen daar automatisch melding van en zo zijn gaten in de planning op te vullen.

De werking is simpel en slim, want zorgprofessionals zijn geen IT'ers. Met één druk op de knop kunnen zorgdiensten door planners worden opengesteld voor zorgprofessionals, die een onboardingsproces in de app hebben doorlopen. Tijdens dit proces worden onder andere BIG-registraties en diploma's ingevoerd en wordt gecheckt of aan specifieke functie-eisen wordt voldaan. Zorgprofessionals zien in de app diensten die bij hun kwalificaties passen en kunnen zich hierop aanmelden. Vervolgens kunnen de matches door de planner worden geaccordeerd en ingepland.

De applicatie ontzorgt. Overzicht in beschikbaarheid en communicatie verloopt via één centraal punt. Dit is handig voor zorgprofessionals, die op een Tinder-achtige wijze door (extra) diensten kunnen scrollen. En het is kostenbesparend voor zorginstellingen, die nu minder tijd kwijt zijn aan personeelsplanning en geen extra kosten maken voor bemiddeling via bureaus. Belangrijk pluspunt: zorginstellingen weten precies wie ze in huis halen en kunnen via de app een flexibele pool van betrouwbare krachten creëren.

Medicplanner - Case - Screenshot

Doorontwikkeling: CAO-integratie

Tijdens de pilotfase in het Albert Schweitzer Ziekenhuis wordt de app getest op de Spoedeisende Hulp en de Intensive Care. Deze afdelingen ervaren vooral in Nederland tekorten aan gespecialiseerde verpleegkundigen en artsen. Na deze fase zal MedicPlanner worden uitgebreid naar andere afdelingen, functies en ziekenhuizen.

We zijn momenteel actief bezig met de ontwikkeling van versie 2. In deze update zal MedicPlanner automatische roosters genereren op basis van CAO-logica. Dit is een complexe uitdaging, maar het zal het gebruiksgemak verder verhogen. Het nieuwe systeem zal automatisch rekening houden met voorkeuren, vakantiedagen, nachtdiensten en rustperiodes tussen twee diensten. In de eindfase is het platform toegankelijk gemaakt voor externe zorgprofessionals, waaronder ZZP'ers en freelancers.

Medicplanner - Case - afbeeldingen

MedicPlanner in de pers

Dat er veel belangstelling is in de zorgsector naar innovaties blijkt wel uit de aandacht die de media aan MedicPlanner heeft besteed na lancering van de pilot in het Albert Schweitzer Ziekenhuis.  Op een tiental platformen in de zorgsector - waaronder Skipr, ICThealth, RTV-Dordrecht, Algemeen Dagblad, PZC en Computable - zijn berichten gepubliceerd over de lancering van MedicPlanner.   

Medicplanner - Case - in de pers

Een gouden Dutch Interactive Award (DIA)!

Medicplanner heeft een Dutch Interactive Award (DIA) gewonnen, en daar zijn we ontzettend trots op. Het is een bijzondere prijs, die we wonnen in de categorie disruptor.

Meer lezen over health?

Good News. loopt voorop op het gebied van digital health. Onze experts zijn dagelijks bezig met het bedenken van nieuwe oplossingen voor klanten als Medicplanner. Kijk daarom vooral ook eens naar onze case over het Amphia-ziekenhuis! 

Meer weten over hoe we bij Good News health gerelateerde vraagstukken aanvliegen? Check onze health pagina!

Medicplanner - Case - DIA Award

Samen gaan we voor Good News.

Wil jij je werk efficiënter maken? Of wil je sparren over een idee wat je hebt? Neem contact op met Chris!

Afbeelding Chris
Contact! Let's talk!